DIALEKTIKA TIGA PILAR PEMIKIRAN ISLAM: Filsafat, Teologi, dan Tasawuf

  • Rizky Ardian Khoirul Putera Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Sudirman Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Philosophy, Theology, Sufism

Abstract

This article discusses the relationship between the three main pillars of Islamic thought, philosophy, theology and Sufism, which are intertwined and impact each other. The dialogue between rationality and faith has produced different types of thought since the beginning of Islamic civilization. Figures like Al-Farabi and Ibn Sina played an important role in bridging the gap between revelation and reason. Meanwhile, theological schools such as the Asy'ariyah and Maturidiyah emphasized the importance of rationality and tradition in understanding God. In contrast, Sufism offers a deeply spiritual perspective through practices such as dhikr and meditation. Figures such as Jalaluddin Rumi and Ibn Arabi convey this in their writings. While there are tensions between these three disciplines, the debates that arise enrich Islamic thought and encourage a broader understanding of faith and knowledge. This can lead to a deeper appreciation of the intellectual heritage of Islamic civilization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade Fakih Kurniawan. (2015). Sufi Healing?: Praktik Terapi Sufistik dalam Literatur Tasawuf Klasik.
Afifah, N. (2019). Menyelami Ilmu Kalam: Menyingkap Esensi dan Eksistensinya dalam Islam. Hadharah: Jurnal Keislaman Dan Peradaban, 13(2), 121–131.
Ali, M. M. (1999). Reconstruction of Islamic Thought and Civilization. American Journal of Islam and Society, 16(1), 93–109. https://doi.org/10.35632/ajis.v16i1.2132
Ardiansyah, A. (2020). Pemikiran Filsafat Al-Farabi Dan Ibnu Sina. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 4(2), 168–183. https://doi.org/10.52266/tadjid.v4i2.520
Arrauf, I. F., & Miswari, M. (2018). Menangkap Pesan Tuhan: Urgensi Kontekstualisasi Alquran Melalui Hermeunetika. Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alquran Dan Tafsir, 3(2), 223. https://doi.org/10.32505/tibyan.v3i2.698
Badlatul Muniroh. (2015). AKAL DAN WAHYU (Studi Komparatif antara Pemikiran Imam al-Ghazali dan Harun Nasution). 6.
Badruzzaman, A., & Alting, M. G. (2024). Implementasi Filsafat Agama dalam Pendidikan Islam: Membangun Karakter dan Kedalaman Spiritual Melalui Pembelajaran Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(1), 150–159. https://doi.org/10.17467/jdi.v6i1.1677
Bramantyo, F. D., Jafar, U., & Rijal, T. S. (2024). Keberlangsungan Pemikiran Islam Dan Perkembangan Mu’tazilah Dalam Dunia Islam. 4, 228–234.
Ernita Dewi. (2015). PEMIKIRAN FILOSOFI ALI SYARI’ATI. 6.
Fatmasari, S., Aziz, I., & Hasyim, U. A. F. A. (2024). KONSEP ILMU MENURUT PEMIKIRAN Al-GHAZALI. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(1), 28–34.
Fauzinudin Faiz, M. (2019). Teori Hermeneutika al-Qur’an Nasr Hamid Abu Zayd dan Aplikasinya Terhadap Wacana Gender Dalam Studi Hukum Islam Kontemporer. Jurnal Al-Ahwal, 7(1), 31–32.
Fitrianah, Delta, R. (2018). Ibnu rusyd (averroisme) dan pengaruhnya dibarat. El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Tafsir Hadis, 7(1).
Hadi Ihsan, N., & Maulana Alfiansyah, I. (2021). Konsep Kebahagiaan dalam Buku Tasawuf Modern karya Hamka Analisis: Jurnal Studi Keislaman Konsep Kebahagiaan dalam buku Tasawuf Modern karya Hamka. 21(2), 279–298. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/analisisDOI:http://dx.doi.org/10.24042/ajsk.v21i2.9636
Hakim, U., & Roini, W. (2019). Identifikasi Worldview dalam Ilmu Pengetahuan Barat Kontemporer menurut Syed Muhammad Naquib Al Attas. Tasfiyah, 3(2), 53. https://doi.org/10.21111/tasfiyah.v3i2.3498
Harsono, Fatahurahman, M., Amri, K., Fajri, S., & Juwairiani. (2023). Ajaran Pokok, Sekte-Sekte dan Ajaran Masing-Masing (Al-Murji’ah, Al-Mu’tazilah, Al-Khawarij, Al-Farabi, Al-Qadariyah dan Al-Jabariyah). Journal on Education, 5(3), 9883. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/1807
Hasibuan, A. D., Purba, H., Islam, U., & Sumatera, N. (2024). Tujuan Penciptaan Manusia: Perspektif Ilmu Kalam, Tasawuf, Filsafat, dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. 4(2), 330–341.
Hatta M. (2013). Aliran Mu’Tazilah Dalam Lintasan Sejarah Pemikiran Islam. Ilmu Ushuluddin, 12(1), 87–104.
HK, M. R. (2021). Kebebasan Kehendak Dalam Al-Qur’an: Studi Tafsir Mu’Tazilah. El-’Umdah, 3(2), 189–200. https://doi.org/10.20414/el-umdah.v3i2.2371
Ilhamuddin, & Nasution, M. (2017). Teologi Islam: Warisan Pemikiran Muslim Klasik.
Iqbal, M. (2024). AKHLAK DAN ETIKA DALAM PERSPEKTIF BUYA HAMKA.
Isnadi, A. R., Novita, A., Sunan, U., & Surabaya, A. (2024). Implikasi Filsafat etika dalam Membangun Tata Krama Generasi Muda melalui Pendidikan Karakter prespektif Ibnu Miskawaih. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(1), 75–93. https://www.jurnal.inkadha.ac.id/index.php/kariman/article/view/361
Jurana. (2021). HUBUNGAN WAHYU DENGAN AKAL AKTIF (AL-AQL AL FA’AL) DALAM PANDANGAN AL-FARABI.
Khumaidi. (2017). Ikhtiar Dalam Pemikiran Kalam Hamka.
Manaf, A. (2023). Teori kepemimpinan dalam perspektif fiqih siyasah syi`ah dan sunni. Pemikiran Syraiah Dan Hukum, 7, 83–96.
Mannan, A. (2018). Esensi Tasawuf Akhlaki Di Era Modernisasi. Aqidah-Ta?: Jurnal Ilmu Aqidah, 4(1). https://doi.org/10.24252/aqidahta.v4i1.5172
Mubarok, H. (2015). PEMIKIRAN TEOLOGI ASH’ARIYAH DALAM IRSAHD AL-AQL AL-SALIM ILA MAZAYA AL-KITAB AL-KARIM KARYA ABU AL-SU’UD. 2, 6.
Muhammad Habibullah, Indo Santalia, & Alwi. (2024). Aliran Asy’Ariyah , Sejarah Dan Pokok Ajarannya. Al-Mutsla, 6(1), 19–30. https://doi.org/10.46870/jstain.v6i1.1016
Muhyidin & Ishaq, Z. (2023). Metodologi Al- Asy ’ Ari. Ummul Qura?: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 18(01), 32–48.
Musawar, M., & Zuhdi, M. H. (2018). Mujtahid, Akhbari Dan Ushuli Metode Istinbath Hukum Dalam Tradisi Mazhab Syi’Ah. Istinbath, 17(1), 163–178. https://doi.org/10.20414/ijhi.v17i1.39
Narendra, Zainul Haqi, Y. (2024). HISTORY OF THE DEVELOPMENT OF ISLAMIC THEOLOGY Narendra. ????, 15(1), 37–48.
Natsir, M. (2014). Komparasi Pemikiran Ibnu Sina dan Suhrawardi: Telaah terhadap Teori Emanasi dan Teori Jiwa. Wahan Akademika, 1(2), 181–206. https://journal.walisongo.ac.id/index.php/wahana/article/view/812
Nisa, A. (2020). Peran Akal Dalam Memahami Pengetahuan Laduni (Telaah Kitab Risalah Al-Laduniyyah Al Ghazali). Refleksi Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam, 19(1), 1–18. https://doi.org/10.14421/ref.v19i1.2237
Putra, A. E. (n.d.). TASAWUF, ILMU KALAM, DAN FILSAFAT ISLAM. 91–102.
Salfa Marcshanda Putri, S. T. P. (2024). PERAN PADA AMALAN SUFI DALAM MENINGKATKAN KEDAMAIAN DAN KESEJAHTERAAN BATIN. 8(7), 184–193.
Salsabilla, A., Daulay, N., & Farabi, M. Al. (2024). Perspektif Buya Hamka tentang Urgensi Spiritual Quotient ( SQ ) dalam Pendidikan Islam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3179–3192.
Samsudin. (2014). Intelektual Muslim Bidang Ilmu Sosial 201 Intelektual Muslim Bidang Ilmu Sosial Samsudin. Al-Ta’lim, 13(2), 201–212.
Saumantri, T., & Hajam, H. (2023). Urgensi Metodologi Studi Islam Interdisipliner Untuk Moderasi Islam. An-Nawa?: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–18. https://doi.org/10.37758/annawa.v4i1.579
Setio, J., Isyara, L. P., Ibrahim, D., & Syarnubi. (2024). Sejarah dan Peranan Pemikiran Filsafat dalam Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 08(01), 8–20. https://ojs.ummetro.ac.id/index.php/attajdid/article/view/3322/1813
Sholeh, A. K. (2016). Filsafat Islam dari Klasik Hingga Kontemporer - A. Khudori Soleh.
Sholihat. (2022). BIAS IDEOLOGI DALAM TAFSIR (Studi Analisis Penafsiran Atas Ayat-ayat Teologi Sunni Dan Syiah Dalam Tafsir Al-Mishb??). Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Tsuraya, A. A., Amini, A., & Shidqi, M. H. (n.d.). ASPEK TASAWUF DALAM ISLAM?: TINJAUAN ILMIAH.
Published
2024-12-20
How to Cite
Rizky Ardian Khoirul Putera, & Sudirman. (2024). DIALEKTIKA TIGA PILAR PEMIKIRAN ISLAM: Filsafat, Teologi, dan Tasawuf. Al-Munqidz : Jurnal Kajian Keislaman, 12(3), 140-156. https://doi.org/10.52802/al-munqidz.v12i3.1314
Section
Articles