GERAKAN PESANTREN TRADISIONAL DALAM PERSPEKTIF INDONESIASENTRIS
Abstract
Islamic boarding schools as educational institutions in Indonesia were born from rural areas and the concept of pesantren education is a traditional education concept so that it is easily accepted by the wider community. The establishment of Islamic boarding schools as a counterweight to formal education aims to produce human characters to suit changing civilizations. Along with the changing times, pesantren are able to adapt without losing the old traditions and teachings. The research uses descriptive-qualitative method, and is included in library research. Through this paper, we will describe an Indonesiacentric perspective on the beginning of the pesantren movement. The conclusion of this paper is to understand the pesantren movement in the archipelago from an Indonesiacentric perspective as an effort to instill national character and awareness of respecting the history of the Indonesian nation that pesantren has an influence on the development of the nation.
Downloads
References
Hidayat, S. S. (2019). BAWOR DALAM PAKELIRAN BANYUMASAN. skripsi, 1
Syafi'i. (2017). PONDOK PESANTREN: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan Islam, Volume 8, Mei 2017, 8, 85 – 102
Sabarudin, M. (2015). Pola dan Kebijakan Pendidikan Islam Masa Awal dan Sebelum Kemerdekaan. JURNAL TARBIYA Volume: 1 No: 1 - 2015 (139-174), 1, 139 - 174.
Wahyuddin, W. (2016). KONTRIBUSI PONDOK PESANTREN TERHADAP NKRI. Jurnal Kajian Keislaman Volume 3 No. 1 Januari – Juni 2016, 3, 21 - 42.
Isnaini, M. (n.d.). KIYAI DAN PROFESOR: MENCARI TITIK TEMU PERGURUAN TINGGI ISLAM. Articel.
Salindri, G. M. (2015). PENDIDIKAN PADA MASA PEMERINTAHAN KOLONIAL BELANDA DI SURABAYA TAHUN 1901-1942. PUBLIKA BUDAYA, 20-34.
Mubin, F. (2020). POLITIK PENDIDIKAN ISLAM INDONESIA: PERLAWANAN PESANTREN TERHADAP HEGEMONI PENDIDIKAN BARAT ERA KOLONIALISME BELANDA. Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 3, 123 - 133.
Gatot Krisdiyanto1, M. E. (2019). SISTEM PENDIDIKAN PESANTREN DAN TANTANGAN MODERNITAS. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15, 11-21.
Untung, M. S. (2013). KEBIJAKAN PENGUASA KOLONIAL BELANDA TERHADAP PENDIDIKAN PESANTREN. FORUM TARBIYAH Vol. 11, No. 1, Juni 2013, 11, 1 - 17.
Sayono, J. (2015). PERKEMBANGAN PESANTREN DI JAWA TIMUR (1900-1942). BAHASA DAN SENI, Tahun 33, Nomor 1, Februari 2005, 54 - 67.
Drs. Zaenal Sukawi, M. (n.d.). DINAMIKA PERTUMBUHAN PESANTREN (Melacak Akar-Akar Historis Perkembangan Pesantren di Jawa). Aerticle Dr. H. Ngarifin Shiddiq, M. Pd. I - Humanisme Pendidikan Pesantren, 35 - 54.
Rika Mahrisa1, S. A. (2020). PESANTREN DAN SEJARAH PERKEMBANGANNYA DI INDONESIA. Vol. 13 No. 2 Desember 2020, 13, 31 - 38.
Adnan Mahdi. (2013). SEJARAH DANPERAN PESANTREN DALAM PENDIDIKAN DIINDONESIA. JURNAL ISLAMIC REVIEW, 2, 1 - 19.
Muttaqien, D. (1999). Sistem Pendidikan Pondok Pesantren (SebuahAlternatifMengatasi Kegagalan Sistem. JPI FIAlJurusan Tarbiyah Volume VTahun IVAgustus 1999, V, 79 - 87.
Subekti, S. (n.d.). TINJAUAN KRITIS TERHADAP KECENDERUNGAN HISTORIOGRAFI INDONESIA MASA KINI. Article.
Hakim, L. (2018). HISTORIOGRAFI MODERN INDONESIA: Dari Sejarah Lama Menuju Sejarah Baru. Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam, Volume VIII, Nomor 16, Juli-Desember 2018 , 69 - 79.
Jaelani, G. A. (2018). Nasionalisasi Pengetahuan Sejarah: Meninjau Kembali Agenda Penulisan Sejarah Indonesiasentris, 1945-1965. Jurnal Sejarah, . Vol. 2(1), 2018: 1 – 29 , 1 - 29.
Maulida, A. (2016). DINAMIKA DAN PERAN PONDOK PESANTREN DALAM PENDIDIKAN ISLAM SEJAK ERA KOLONIALISME HINGGA MASA KINI. Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 05, Januari 2016, 1295 - 1309.
ABDILLAH, M. D. (2020). SEJARAH PERKEMBANGAN PONDOK PESANTREN RAUDLATUSSU’ADA DAN PERANNYA TERHADAP PERUBAHAN SOSIAL KEAGAMAAN MASYARAKAT BUARAN BANTARKAWUNG BREBES JAWA TENGAH (1962 - 2019). Skripsi, 1 - 68.
, T. W. (2017). MENEMUKAN HISTORIOGRAFI INDONESIASENTRIS. Yogyakarta: Ombak (Anggota IKAPI.
Alif Nurdianto, S. (2017). K. H. IMAM ZARKASY1: MEMBANGUN KARAKTER UMAT DENGAN MODERNISASI PESANTREN (1926-1936). Jahtra Vol. 12, No. 2, Desembcr 2017, 181 - 189.
